Om deze app te installeren, tikt u op de knop 'Delen' in Safari en vervolgens op Toevoegen aan startscherm.

‘We zingen, lachen en huilen samen in de taxi’

Tine werkt al 31 jaar als chauffeur in het doelgroepenvervoer. Ze gaat iedere dag fluitend naar haar werk: “Mijn hart ligt bij Regiotaxi, ik houd van de vrolijkheid, de vrijheid en de mensen!” Tine Sleurink is een van de vele Regiotaxi-chauffeurs die dagelijks passagiers in haar taxi vervoert en vertelt daar graag over. “We maken het verschil voor zoveel mensen!”


Tine Sleurink reed in het begin van haar loopbaan als chauffeur mensen naar dagbestedingen en groepsaccommodaties. Ze vertelt dat ze al snel een band opbouwde met haar passagiers, maar ook met de ouders van de kinderen die zij vervoerde. “Ouders vertrouwen jou hun kind toe, dat is een belangrijke verantwoordelijkheid die niet ophoudt bij het ophalen en wegbrengen. Ik had vaak een autistische jongen in mijn taxi, die altijd zijn sokken kapottrok. Ik probeerde dat wel in de gaten te houden, want je wilt hem niet iedere keer met kapotte sokken thuisbrengen. Je hebt toch wel een beetje een zorgtaak voor zo’n jongen.”

 

Sociale functie

“Je bent niet alleen een chauffeur”, vertelt Tine, “soms ben je ook een klankbord en een luisterend oor. En dat kan je ook heel persoonlijk raken. Ik had vaak een echtpaar in mijn taxi die ik naar het ziekenhuis bracht en ophaalde. Meneer was ziek en op de dag dat hij overleed en ik mevrouw naar huis bracht, hebben we samen zitten huilen in de taxi. Je bouwt toch een hele persoonlijke band met hen op.” De toenemende eenzaamheid bij ouderen gaat Tine aan het hart, daarom is ze altijd in voor een gezellig praatje, grapje en zingt ze zelfs een liedje mee.

 

Soms heeft ze ook wel te maken met minder vrolijke reizigers. Tine vertelt over een man die een veel te grote plastic bak mee wilde nemen, en omdat de man niet zo goed Nederlands sprak, maakte ze hem met handen en voeten duidelijk dat ze hem wel mee kon nemen, maar zijn bagage niet. De man was boos, er werd een collega gebeld die nogmaals uitlegde dat de bak, ter grootte van een half ligbad, echt niet mee kon en uiteindelijk stapte de man toch in de taxi. Halverwege de rit zei hij: “Bak niet passen”, en lachtten ze samen om de situatie. “Het is vaak een kwestie van goed en duidelijk communiceren”, vertelt Tine, “als ik te laat kom en ik bel dat ik wat later ben, is vaak 90% van de boosheid al weg. Soms is het wel moeilijk hoor, als ik van tevoren weet dat mensen boos worden maar ik moet me wel aan de regels houden. Bijvoorbeeld de regel van 3 minuten wachten, is ook echt 3 minuten wachten want anders loopt de planning uit. Maar ik bel altijd wel voordat ik dan wegrijd. Je moet wel blijven communiceren.”

 

Oproep voor nieuwe collega’s 

Tine werkt met veel plezier bij Willemsen- de Koning en ervaart veel flexibiliteit en vrijheid. “We hebben goede werkafspraken gemaakt en ik heb leuk contact met mijn collega’s. We vertellen elkaar wat er gebeurt in de taxi, leuke en ook minder leuke dingen, zo weten we goed waar we op moeten letten.”Er is een groot tekort aan chauffeurs in het doelgroepenvervoer, er staan veel vacatures open. Dat zorgt wel eens voor problemen omdat kinderen te maken krijgen met verschillende chauffeurs of dat ze later op school worden afgezet. Tine merkt op dat de kinderen daar over het algemeen geen problemen mee hebben, maar dat dit voor ouders lastiger is omdat zij ook op tijd op het werk moeten zijn. “We doen enorm ons best om het voor iedereen goed te doen, alleen lukt dat niet altijd. Maar het is echt een hele leuke en afwisselende baan, we krijgen veel waardering van passagiers, de dagen vliegen om. Ik hoop dat ik met mijn verhaal ook nieuwe collega’s kan overtuigen om bij ons te komen werken!”

Met een lach op haar gezicht sluit Tine af als ze vertelt over die keer dat ze 2 mannen op ging halen uit een café in Maarssen. Goed in de olie en met een vrolijke dronk stapte de heren in. Na 10 minuten kreeg ze alvast 2 euro fooi, want het was zo gezellig in de taxi. Weer 10 minuten later, weer 2 euro erbij en zo verder. Uiteindelijk ging ze met 22 euro fooi en een bijzondere herinnering naar huis. De fooi ging in de spaarpot van de kleinkinderen.

 

Wil jij collega van Tine worden? Kijk op de website van Willemsen- de Koning en meld je aan.

 

Cookies disclaimer

We gebruiken cookies en vergelijkbare technologieën om uw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde content aan te bieden en het verkeer op onze website te analyseren. Met deze cookies kunnen we begrijpen hoe u met onze site omgaat, uw voorkeuren bijhouden en relevante advertenties leveren.

I agree